EPA og DHA er begge omega-3-fedtsyrer. Det er fedtsyrer, som er nødvendige for vores krop, og som vi skal indtage gennem vores kost eller som kosttilskud, hvis vi har svært ved at få nok.

Både EPA og DHA findes naturlig i fisk, og nogle af de bedste kilder er:

  • Makrel
  • Laks
  • Sild
  • Stenbider og stenbiderrogn
  • Hellefisk


Vildlevende fisk har generelt et højere indhold af omega-3 end opdrættede fisk, idet opdrættede fisk får en speciel kost, og dermed ikke har produceret lige så meget omega-3.

Derudover er DHA også godt for både hjernen og synet. DHA findes i cellevæggen i hjernen, og når du indtager DHA hjælper det til at vedligeholde en normal hjernefunktion. Når du gravid, er det især vigtigt, at du får nok med fiskeolie indeholdende DHA, da hjernen hos fostret på den måde udvikles bedst muligt.

DHA findes også i øjet, hvor billeder registreres og sendes videre til hjernen. Det er derfor en vigtig del af en normal udvikling af synet hos både fostre og spædbørn, men også til vedligeholdelse af synet gennem hele livet

Hvad er ALA?

ALA er ligesom DHA og EPA en omega-3-fedtsyrer, men modsat kommer ALA fra planteverdenen. Du får især ALA gennem forskellige frø som hørfrø, rapsfrø og chiafrø, og også igennem plantemad såsom spinat, grønkål og flere andre grønsager. ALA omdannes til de egentlige fiskeolier DHA og EPA gennem stofsystemet, men dette er en ineffektiv proces, og det sker med omkring 4 procent. Når ALA ikke omdannes til de egentlige fedtsyrer, bruger kroppen det blot som energi, og det anses derfor ikke som værende den mest optimale måde, hvorpå du kan få de fedtsyrer, som din krop har brug for.

Får du nok omega-3?

Om du får nok omega-3-fedtsyrer handler i høj grad om, hvor meget fisk, du spiser. Den anbefalende mængde er 600-1000 mg. Omega 3 om dagen for et voksent menneske, og denne mængde får du, hvis du spiser fisk med et højt indhold EPA og DHA omkring to gange om ugen.

Kosttilskud med EPA og DHA er nogle af de mest anvendte kosttilskud, og de fås både som kapsler og i flydende form. Det er altså relativt nemt at få den anbefalende mængde, hvis du spiser fisk, men hvis ikke, så anbefales det, at du begynder at tage et kosttilskud indeholdende især DHA og EPA, så du og din krop kan mærke alle de gode fordele, som disse fiskeolier indeholder.

Det anbefales ikke at tage kosttilskud indeholdende ALA, hvis det er fordi, du gerne vil opnå den anbefalende mængde omega-3, da dette skal tages i meget store mængder for at du vil opnå den anbefalende niveau.