Fiskeolie er et meget alsidigt kosttilskud med mange fordele, men hvad består det egentligt af, og hvad er fiskeolie godt for? Her kan du læse om, hvorfor fiskeolie er godt for kroppen, og hvilken virkning den har.

 

En naturlig balance

Olien indeholder mange sunde næringsstoffer, der er gode for blandt andet hjertet, hjernen og synet. Næringsstoffet anses for at være et sundt og naturligt alternativ til mange andre ”stofskifteboostere”, da olien ikke medfører bivirkninger. Det betyder, at man ikke vil opleve svingninger i energi, som man ofte kan være ude for ved andre tilskud, der påvirker stofskiftet.

 

Livsnødvendige næringsstoffer

Fiskeolie består af Omega-3 fedtsyrer, som er vigtige stoffer, vi er nødt til at få ind med kosten. Omega-3 hører til gruppen flerumættede fedtsyrer og er en vigtig del af kosten. Vi har omkring 60 milliarder celler i kroppen, og det er dem fiskeolien er godt for. Omega-3 fedtsyrerne bliver integreret i cellemembranen i hver eneste kropscelle og her bliver den omdannet til eikosanoider.

DHA er en af fedtsyrerne i omega-3, og udgør omkring 20 procent af hjernens fedtstoffer. Indtagelsen af DHA er derfor vigtig for hjernens funktion og opbygning.

 

Hold dig selv sund med fiskeolie

Kroppen er ligesom en maskine, der skal smøres. En af de mere tydelige effekter ved de flerumættede fedtsyrer er den blodfortyndende effekt, som er med til at forebygge mod blodpropper og åreforkalkning. Fordi olien er med til at udvide blodkarrene er den med til at reducere blodtrykket, hvilket er godt for blandt andet hjertet.

En anden positiv effekt for hjertet er omega-3 fedtsyrernes evne til styrke cellemembranen, der gør cellerne bedre til at sende og modtage signalstoffer. Det er afgørende for en god hjertefunktion, at cellerne arbejder sammen, og fiskeolie er derfor godt for hjertefunktionen og kan være med til at forebygge hjertekarsygdomme.

 

Hold øje med dit daglige indtag

Det er primært de to fedtsyrer, omega-3 og omega-6, der regulerer de forskellige processer i kroppen. Eftersom man får omega-6 igennem blandt andet planteolie, er det ikke et stof vi normalt mangler, da det kan findes i den meste færdigproducerede mad. Derimod får vi typisk ikke omega-3 nok. Ideelt bør vi få omkring 2 til 4 gange mere omega-6 end omega-3, men en typisk dansker får omkring 8 til 10 gange mere omega-6 end omega-3, hvilket ikke er sundt.

 

Udnyt de naturlige fordele

Selvom virkningen fra fiskeolien kan være lille, kan den være afgørende for en god og velbalanceret hverdag. Omega-3 er blandt de fedtsyrer vi har nemmest ved at omdanne til prostaglandin E3. Tidligere har fed fisk været den absolut mest normale måde at få omega-3 på, men grundet et mindre indtag af fisk, er det en god ide at kompensere med kosttilskud.

Ønsker man en effekt af fiskeolien, kræver det min. 250 mg EPA + DHA/dagligt, hvilket bidrager til en normal funktion af hjertet, 250 mg DHA/dagligt bidrager til at opretholde en normal hjernefunktion, samt et normalt syn.