B6-vitamin er en samlet betegnelse for pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin, som alle har den samme virkning. B6-vitamin optages gennem tyndtarmen, og har rigtig mange gode egenskaber og fordele for kroppen. Vitamin B6 bidrager blandt andet til, at:

- Opretholde energistofskiftet
- Opretholde Immunsystemets funktion
- Mindske træthed og udmattelse
- Regulere hormonaktiviteten

B6 vitamin findes i mange forskellige fødevarer, og de vigtigste kilder er magert kød, herunder fjerkræ og fisk, grønsager, fuldkornsprodukter og mælk. Dog sker der det, at størstedelen af B6 vitaminet nedbrydes under stegning, kogning eller udsættelse for meget lys, men hvis man er opmærksom på dette, er vitaminen nem at få gennem en varieret kost

Mangel på B6 vitamin er sjælden, men i nogle perioder af livet, kan det alligevel være, at man har brug for at få B6-vitamin som kosttilskud, da mange vil opleve at behovet for B6-vitamin vil stige i forbindelse med f.eks. sygdom, stress eller meget hårdt arbejde i længere perioder.

B6 vitamin til dig i overgangsalderen

Overgangsalderen er en hård periode for mange kvinder, og det er en periode, der kan byde på symptomer som humørsvingninger, søvnforstyrrelser, træthed samt hedeture. Eksempelvis kan B6 bidrage til, at hormonaktiviteten reguleres, og dette kan i høj grad gøre, at du som kvinde vil undgå en del af de gener, der opstår i overgangsalderen. Derudover bidrager B6 til at mindske træthed og udmattelse, hvilket også er noget, mange kvinder døjer med under og efter overgangsalderen.

Du kan eksempelvis overveje et kosttilskud som Bidro Kvinder. Dette kosttilskud har et højt indhold af B6 vitamin, og kan derfor være behjælpelig i forhold til nogle af de gener, der kan forekomme i forbindelse med overgangsalderen. Kosttilskuddet indeholder samtidig også både Gele Royal, magnesium og rødkløver, og samlet set vil kosttilskuddet kunne hjælpe dig til at få en mere rolig og behagelig overgangsalder med et minimum af svedture og andre ubehagelige gener.

Andre gode typer af B vitamin

Udover B6 vitamin findes der også andre gode typer af B-vitamin, som er vigtige for din krop. De fleste B-vitaminer findes i mange fødevarer. De er derfor relativt nemme for kroppen at få fat i, og derfor ser vi heldigvis også meget sjældent mangel på B-vitamin.

B2 har en ligeledes mange gode egenskaber, og rent faktisk livsnødvendig, idet den har betydning for at kroppens celler kan danne energi. Desuden har B2-vitamin betydning for huden og synet, og bidrager til at opretholde et normalt syn.

B12 bidrager til at opretholde nervesystemets og stofskiftets normale funktion. Derudover bidrager det til en normal dannelse af røde blodlegemer, og B12 vitamin kan derfor være med til at forebygge blodmangel. Ligesom de andre B vitaminer er B12 mangel sjældent, men B12 fås kun igennem dyreprodukter, og derfor skal man som vegetar eller veganer være ekstra opmærksom på at gå den nødvendige mængde B12.